Lühiülevaade interneti arengust

Enne kui saab põhjalikumalt süveneda sotsiaalmeedia teemadesse, on tegelikult väga oluline mõista, kuidas veeb on arenenud. Internet ise loodi juba 1960ndatel, kui USA kaitseministeerium käivitas ARPANET-i. 6. augustil 1991 läks üles esimene veebileht info.cern.ch ning näiteks 1995 alustasid tegevust sellised veebilehed nagu Amazon, eBay ja Craigslist.

Web 1.0

1990ndatel oli liiklus internetis ühesuunaline. Kodulehtede omanikud lõid oma lehtedele sisu ning kasutajad tarbisid seda sisu. Tekkisid ka esimesed otsingumootorid (nt Altavista), mis muutsid soovitud sisu leidmise lihtsamaks.

Web 2.0

2000. aastate alguses tekkisid võimalused tavakasutajate jaoks ise sisu luua. Tekkisid foorumid, kommentaariumid, video- ja fotokeskkonnad. Siia etappi jääb ka blogide kiire areng ning n-ö alternatiivmeedia teke. Sel ajal tekkisid ka esimesed sotsiaalmeediakeskkonnad MySpace, Orkut, Facebook, Linkedin jt.

Web 3.0

2010. aastate alguses hakkasid suured kauplemiskeskkonnad muutma oma lehti personaliseeritumaks – enam ei näinud kõik lehe külastajad sama sisu, vaid vastavalt kasutaja varasematele valikutele hakati pakkuma sisu, mis just sellele kasutajale kõige rohkem võiks meeldida. Samuti muutusid reklaamid personaliseeritumaks ning tekkisid sotsiaalmeediavõrgustikud, mis andsid kasutajale võimaluse luua endale just sellise uudisvoo ja keskkonna, nagu talle kõige rohkem meeldib.

Lisaks on liitunud internetiga ka väga palju asju, mida me esmapilgul ei pruugi märgata. Targad kodumasinad, nutikellad, andurid ja palju muud on samuti ühendatud võrguga ning nende poolt pakutavad andmed lasevad muuta teenused veel personaliseeritumaks. Seda fenomeni nimetatakse asjade internetiks (Internet of Things – IoT)

☑️ Ülesanne. Esmalt mõtle, mitu nutiseadet sinul koduses majapidamises on. Siis prindi välja tabel ning viige koos perega läbi inventuur oma majapidamises olevate nutiseadmete seas. Kas tulemus oli ootuspärane või üllatav?

Ehk siis Web 3.0 on intelligentne ja see saavutatakse läbi masinõppe, mis keeruliste algoritmide põhjal analüüsib suurandmeid (big data) ning selle põhjal püüab pakkuda igale kasutajale personaalset ja unikaalset kasutuskogemust.

Kahjuks on internetis nii, et ühes skaala otsas on mugavus ning teises otsas on turvalisus ning iga inimene peab tegema valiku, et kus ta täpselt sellel skaalal asuda soovib. Kuid selleks, et valik oleks teadlik on vaja täpsemalt tunda nii võimalusi kui ka ohte ning nendel teemadel ka järgmistes peatükkides pikemalt peatume.

Järgmine: Sotsiaalmeedia struktuur

Loe lisaks:

What is Web 3.0? The Evolution of the Internet

Andrus Rinde „WWW-sissejuhatus“ (Digitehnoloogiate instituut)

Külli Solo „Muutuvad trendid infootsingus – staatilisest veebist semantilise veebini“

Video allikas: HITSA https://www.youtube.com/watch?v=NNx7ZtxNMT4
Video allikas: Life Noggin https://www.youtube.com/watch?v=h8K49dD52WA