Programmeerimisäpp Hopscotch: 4. klass, eesti keel ja matemaatika

el_sotsiaalfond_horisontaalne

Õpilugu „Eesti keele, matemaatika ja programmeerimise lõimimine Hopscotchi abil
Kristi Rahn, Gustav Adolfi Gümnaasiumi klassiõpetajaprogetiiger_logo_horisontaal_est_web

Hopscotch on programmeerimisäpp, millega saab teha animatsioone, joonistada, teha mänge. Suhteliselt võimekas äpp, natuke sarnaneb Scratchile: on tükid ja plokid, mida saad kokku panna ja nii programmeerida. Hopscotch töötab hästi tahvelarvutis ja iPhonis.

Mina olen Hopscotchi kasutanud 4. klassi eesti keele tunnis ja matemaatikatunnis. Programmeerimine on matemaatikaga igal juhul seotud. Eesti keelega on seotud nii, et kui animatsioone teha, siis tuleb ju enne stsenaarium välja mõelda. Animatsiooni tegemine on omakorda seotud kunstiõpetusega.

Mis toimub tunnis?

Alustuseks vaatasin internetist ise Hopscotchi kasutamise juhendeid ja Youtube´ist videosid. Kui laste ette lähen, siis juba tean, mida me hakkame tegema, mida ma loodan neilt lõpuks saada. Aga kõige alguses lasen neil endil programmi näppida, nad tutvuvad Hopscotchiga ise, ma ei näita midagi ette. Kui nad on natuke ise proovinud, siis annan konkreetse tunnitöö, näitan neile ära olulised käigud Hopscotchis ja näitan ühe näidistöö. Räägin, millele nad peavad programmeerimise käigus mõtlema. Aga tihti nad tabavad selle juba ise ära. Ja siis hakkavadki ise tegema. Sõltuvalt ülesandest toimub kas rühmatöö või individuaalne töö.

Programmi peab enne alla laadima, aga meil on Hopscotch koolis tahvelarvutites olemas.

Kõige lihtsam on alustada joonistamisest

Kõige lihtsam Hopscotchi puhul on joonistamine, kui pole Hopscotchiga enne kokku puutunud, võikski sellest alustada. Järgmine on animatsiooni tegemine, sest tegelasi liikuma panna on lihtne, seal on valmis käsuread, plokid, mida saab kasutada.

Näiteks ühes eesti keele tunnis oli teema sõbrapäev, lapsed tegid animeeritud sõbrapäeva kaarte. Neile on ette antud, et mingi programmeerimiskäsu peavad nad Emojiga (emotsiooni-ikooniga) siduma, aga kuidas nad selle liikuma panevad, on nende endi otsustada. Kaardile võis ka eestikeelse soovi kirjutada. Ja igaüks pidi välja mõtlema loo, mis tal seal kaardil toimuma hakkab, ja selle mõtles ta välja eesti keeles. Lisaks said lapsed teada, kuidas tähistatakse sõbrapäeva, kust see komme on tulnud, kuidas teha kena sõbrapäeva kaarti.

Sõbrapäeva kaarti tegime kaks tundi. Alguses läks rohkem aega, et aru saada, kuidas asjad Hopscotchis liikuma panna, pärast läks aega sellega, et muudkui tahaks asju lisada.

Õpetaja tegevus tunnis on toetav

Õpetajana jälgin laste tegevust ja kui vaja, abistan. Nutikaid, kes kiiresti aru saavad, kuidas miski asi töötab, saab ka teiste juhendamisse rakendada. Õpetaja on pigem tugi, mitte see, kelle juhtimise järgi asi käib.

Selliseid loovaid töid ma ei hinda. Anna jooksvalt tagasisidet ja lapsed ise räägivad, mis neile meeldis, mis oli raske, kuidas välja tuli. Lisaks toimus lõpuks suur sõbrapäeva kaartide näitamine-vaatamine. See oli väga lihtne, arvutist projekteerisin pildi seinale.

Hopscotchi kasutamine võõrkeeletunnis ja matemaatikas

Hopscotch ise on läbinisti ingliskeelne, aga mis teksti sa sinna ise sisestad, on vaba. Nii et Hopscotchi on hea kasutada ka võõrkeeletunnis.

Kogu programmeerimine on üks ühele matemaatikaga seotud. Sa pead mõtlema, mis järjekorras sa asju teed, kuidas sa plokid kokku paned, kui kaugele tegelast liigutad, kui kiiresti tegelane liigub. Matemaatilised mõisted ja suurused on programmeerimisega tihedalt seotud.

Hopscotchi plussid ja miinused

Mulle meeldib Hopscotchi kasutada, sest programm näeb visuaalselt väga hea välja, ja Hopscotchil on olemas väga head juhendid. Võib kasutada valmis mängu või animatsiooni- juhendeid. Ekraanil saab alla aknasse juhendi jooksma panna, seda jälgida, vajadusel seisma panna ja samal ajal oma tööd programmeerida. See teeb õpetajale laste juhendamise lihtsamaks. Tuleb küll öelda, et hea internetiühenus on oluline, kui ei ole korralikku ühendust, siis juhend jookseb lihtsalt kokku. Programmi puudus on see, et on puhtalt ingliskeelne, lapsed ei pruugi tekstist aru saada. Aga et visuaalselt on Hopscotch lihtsalt haaratav, siis mina pole täheldanud, et lastel oleks asjast arusaamisega probleeme olnud.

Nõuanne õpetajale

Soovitan alustada sellest, mis on Hopscotchi juhenditest kättesaadav. Nende järgi on lihtne toimetada. Kui kasutada juhendit, tuleb vaadata, et oleks korralik internetiühendus. Tähtsamad asjad, kuidas programm toimib, tuleb lastele ära näidata, ja siis laske laste loovusel lennata.