Mobiilirakenduste programmeerimiskeskkond App Inventor: 7. klass, programmeerimine

el_sotsiaalfond_horisontaalne

Õpilugu „Äpi valmistamine"
Vilve Roosioks, Viimsi Keskkooli haridustehnoloog progetiiger_logo_horisontaal_est_web

Kuidas jõudsite App Inventorini?

App Inventorit olen kasutanud II kooliastmes ringitunnis ja III kooliastmes 7. klassi programmeerimise valikaines. App Inventori leidsin tegelikult Tartu Ülikooli vastava kursuse alt. Ise ma kahjuks kursusele osalema ei pääsenud, aga vaatasin kättesaadavaid materjale ning keskkond ei tundunud eriti keeruline. Enne, kui ise selle keskkonna kasutusele võtsin, osalesin ka ühel HITSA konverentsil Türi Põhikooli õpetaja Laine Aluoja töötoas, seal tegin valmis esimese äpi.

Kuidas kasutavad õpilased App Inventorit tunnis?

App Inventori tundides annan õpilastele ülesande (enamasti mõtte, millise äpi võiks teha) ja tööjuhendi. Lihtsamate äppide puhul, kus ma ise teen nendega kaasa ning õpilastel on võimalus suurelt ekraanilt "spikerdada", olen arvestanud ühele äpile 45 minutit. See töötab, kui neil on keskkond juba enam-vähem selge ja aega jääb ka testimiseks. Testida saavad nad oma äppi kooli tahvelarvutitega või siis kellel on Android-telefonid, ka oma telefoniga.

Tundides annan õpilastele vabad käed ülesande edasiarenduseks. Sellega tegelevad need, kes saavad äpi tööjuhendi järgi kiiremini valmis, kui teised. Eelmisel aastal oli populaarne hinnete kalkulaator (http://viimsiproge.blogspot.com.ee/2016/03/hinnete-kalkulaator-tahed.html), sest kool läks sügisest numbritega hindamiselt üle tähtedele ja õpilased tegid valmis äpi, mis saadud punktid tähtedeks teisendab.

Raskusi valmistab õpilastele õigete käsuplokkide leidmine (kohati ka inglise keel).

Missugustel seadmetel õpilased App Inventoriga töötavad?

Meie teeme App Inventoriga äppe lauaarvutites ja siis testime nutiseadmes. Kasutame veebikeskkonda. Õpilased saavad seda kasutada Google´i kontoga, mis neil kooli e-postiaadressiga juba nagunii olemas on. Emulaatorit (arvutiprogrammi, mis võimaldab programme käivitada teisel riistvaral või operatsioonisüsteemil kui see, millele nad algselt loodi – toim.) me kooli arvutites mingil põhjusel tööle ei saanud, aga hetkel tehtava jaoks piisab, kui õpilased saavad äppe QR-koodi kaudu kooli tahvelarvutites testida.

Mõned õpilased kasutavad ka oma seadet, eriti kui valmis on saanud selline äpp, mida nad tahavad ka teistele näidata.

Kas ja kuidas te valminud äppe hindasite?

Valikaines pidid õpilased kevadel tegema lõputöö ühes aasta jooksul õpitud keskkonnas või programmeerimiskeeles, nende hulgas oli ka App Inventor. Äpi valis lõputööks üsna palju õpilasi. Valmis äpi juures hindasin seda, kas äpp töötas, milline oli kasutajasõbralikkus (väljad sisestamiseks, nupud jms). Idee võisid nad võtta tunnitöödest ja kasutada ka põhjana mõnda tundides valminud äppi, aga sellisel juhul pidi edasiarendus olema märgatav.

Missugune on App Inventoriga programmeerimistundide seos teiste ainetega?

Tegelikult üritasimegi teha äppe, millest oleks ka mingi kasu - näiteks astendamise äpp, hinnete kalkulaator (haakuvad matemaatikaga). Meelelahutuseks tegime joonistamise äpi (haakub kunstiõpetusega).

Millised on nõuanded teistele õpetajatele?

Mina olen väga palju abi saanud appinventor.mit.edu leheküljelt Resources alajaotusest. Seal on palju huvitavaid ideid ning ka juhised nende teostamiseks. Olen ka teemast rohkem huvitunud õpilastele neid videoid soovitanud vaadata ning ise õppida. Kasulik on ka galeriist teiste tehtud asju vaadata (http://classic-gallery.appinventor.mit.edu/#). Google aitab ka, kui millegagi hätta jääd.