LittleBits „Synth KIT“: 8. klass, muusikaõpetuse tund

el_sotsiaalfond_horisontaalne

Õpilugu „Elektrooniline heli
littlebitsLilian Reinmets, Gustav Adolfi Gümnaasiumi muusikaõpetaja

Mina ütleksin LittleBits robootikakomplekti kohta maakeeli, et see on süntesaatori lego; selle osad on nagu lego klotsid, millest saad ehitada süntesaatori ja millest väljuvad helid. Näiteks see imepisike asi on kõlar (LittleBitsi osad on mõõtudelt kõik üllatavalt väikesed ja mahuvad ühte väikesesse karpi). Igal osal on nimi peal, siin on näiteks kaks ostsillaatorit. Komplekti kuulub ka patarei.

LittleBits „Synth KIT“ kasutamine haakub 8. klassi muusikaõpetuses elektrofonide teemaga. Elektrofonid on elektroonilised muusikainstrumendid, mille heli tekitatakse elektrooniliselt.

See robootikakomplekt on tunnis näitlik vahend. Kui selgitan, et elektrofonide juures on kõige tähtsam osa ostsillaator ehk generaator, kus elektriimpulsid saavad kindla sageduse, siis saan seda reaalselt näidata. Valjuhääldi kaudu muudetakse elektrisignaalid inimkõrvale kuuldavaks – saan näidata komplektis olevat valjuhääldit. LittleBitsi tükid haakuvad magnetiga kokku, seda on väga lihtne käsitseda. See on väike ja peen elektrooniline seade, mida peab hästi hoidma. Komplektiga on kaasas ka ingliskeelne raamat, kus on toodud näidisvariandid, aga kuna süntesaatori kokkupanek on nii lihtne, siis õpilased eelistavad ise katsetada.progetiiger_logo_horisontaal_est_web

Tunni käik näeb välja nii, et kõigepealt räägime elektrofonidest, missugused heli võnkumised on olemas – siinusvõnkumine, saehammasvõnkumine, hammasvõnkumine – erinevate võnkumistega saab matkida erinevate pillide kõla. Siis lasen õpilasel või õpilastel komplekti kokku panna, soovitan neil kasutada juhendit. Seejärel kuulame kõik koos, mis välja tuli. Aga iga detaili puhul on ka muidu näha, mis võimalused sellel on. Näiteks saab muuta heli kõrgust, tämbrit või seda, millist võnkumist edastada. Kaasas on ka väike kontroller, mis imiteerib klaviatuuri, seega osutub võimalikuks ka meloodia esitamine loodud pillil. Omaette küsimuseks on, kuivõrd need helid on muusikana tajutavad, mõni õpilane on ka öelnud, et see on müra. Keda rohkem see asi huvitas, kuulas kõike tähelepanelikumalt. Aga õpetajal tuleks arvestada sellega, et kõigil ei ole valmisolekut kaaslaste heli-improvisatsiooni pikalt kuulama jääda (siinkohal tegime reaalse katse, panime komplekti kiiresti kokku ning tõesti, kuulsimegi elektroonilist heli, rütmilist võnkumist). Mõnes mõttes katse-eksituse meetodil tunnis see kõik toimubki. Trikk on selles, et kui paned LittleBitsi osad vales järjekorras kokku, siis heli välja ei tule.littlebits2

Hetkel on meie koolis kasutusel üks LittleBits robootikakomplekt ja just 8. klassis. Ühest komplektist jääb tervele klassile muidugi väheks. Aga üks rühm saab ühes tunnis muusikalõigu ette valmistada ja demonstreerida, teine rühm järgmises tunnis. LittleBitsi saab ühendada ka arvutiga, et katsetusi salvestada. Keda tehnika rohkem huvitab, need tulevad selle teemaga kohe kaasa. Asja mõte on lastes huvi tekitada ja alati leidub klassis ka julgeid katsetajaid, kes tahavad kohe proovida, kas ja kuidas asi toimib ning soovi korral saavad nad enda katsetusi jätkata ka väljaspool klassitundi.

Ainete lõimingust rääkides seostub Little Bitsi kasutamine ja elektrofonide teema hästi füüsikaga, kus 8. klassis käsitletakse heli teket ja sellega seonduvat. Lõiming on ka inglise keelega, sest LittleBitsi juhend on ingliskeelne ja nii saavad nad muusikatunnis inglise keelt harjutada ja tutvuvad antud mõistetega ka inglise keeles.